Thursday, January 17, 2013

Bahagian 1 : Lelaki Lebih Cepat Mengalami Keguguran Rambut?

Assalammualaikum dan selamat pagi...



Tekanan perasaan punca lelaki botak?


Botak. Perkataan yang satu ini pastinya menakutkan. Kalau boleh tidak diingini langsung singgah di fikiran ini, tetapi tidak mustahil terjadi sekiranya mengambil mudah perihal penjagaan rambut khususnya dari segi kesihatan dan kebersihan. 


 Apa faktor lelaki cepat kehilangan rambut ek?



Alopesia Androgenetik merupakan punca keguguran rambut yang paling biasa berlaku, mewakili lebih 80 peratus daripada kesemua kes keguguran rambut di kalangan lelaki. Terdapat pelbagai faktor menjurus kepada keguguran rambut akhirnya membawa kepada botak kekal. Apakah faktor kehilangan rambut ek? Jawapannya ada di bawah ini...



  • Telogen effulvium - satu keadaan sementara yang selalunya terjadi disebabkan oleh tekanan seperti trauma atau pembedahan.

  • Areata alopesia - satu keadaan, sistem imun badan sendiri menekan peringkat pertumbuhan akar rambut (bahagian rambut yang tertanam di dalam folikel di bawah kulit). Situasi ini menyebabkan rambut gugur dalam bentuk setompok dan boleh menjejaskan keseluruhan tubuh badan termasuk rambut pada anggota muka dan alat sulit.

  • Keadaan kulit kepala - jangkitan kulat atau penyakit psoriasis iaitu sejenis penyakit kulit yang kronik pada kulit kepala juga boleh menyebabkan keguguran rambut.

  • Masalah perubatan sedia ada - penyakit-penyakit seperti hipotiroidisme. 



Wow! risau dengan faktor yang menggerunkan ini. Ada lagi faktor tersebut pada entri yang seterusnya. Tunggu ye... Ok semua, sekian dan sayonara!

(Sumber : Majalah Mingguan Wanita, Bil 1397)

Menarik untuk dibaca :
Bahagian 2 : Lelaki Lebih Cepat Mengalami Keguguran Rambut? (Sila Klik) 



Sumber : sayangkamubanyaklaut.blogspot.com






 EH : Manusia dicipta dengan pelbagai jenis rambut...



1 comment:

  1. Rambut edy sangat byk gugur.....mgkin sebzb kulit kpala tak sihat la

    ReplyDelete