Thursday, January 17, 2013

Bahagian 2 : Lelaki Lebih Cepat Mengalami Keguguran Rambut?

Assalammualaikum dan selamat hari khamis...


Hai! Kita bersambung pula dalam bahagian 2 untuk topik pada hari ini. Realitinya, keguguran rambut yang berlaku antara 50 hingga 100 helai sehelai masih dalam kategori normal. Namun, jika masalah ini tidak diambil berat boleh berlarutan ke tahap serius sehingga menyebabkan rambut semakin nipis dan akhirnya botak yang berkekalan. Alamak!


Terdapat beberapa faktor risiko di kalangan mereka yang menghadapi Alopesia Androgenetik. Antaranya :



Kenapa lelaki lebih cenderung mengalami keguguran rambut ek? Teruskan membaca entri ini kerana jawapan kepada persoalan tersebut ada di bawah ini...Heheeee



  • Jantina - Lelaki secara umumnya lebih cenderung menderita masalah keguguran rambut disebabkan oleh jumlah hormon testosteron yang lebih banyak mereka hasilkan.

  • Sejarah keluarga - Kejadian Alopesia Androgenetik di kalangan bapa, bapa saudara, datuk dan kedua-dua belah ibu dan bapa boleh mendedahkan seseorang kepada keadaan ini.



 Stres boleh menyebabkan rambut gugur. Percaya tak?



  • Tekanan - Stres yang kronik dan berterusan boleh mempercepatkan kejadian Alopesia Androgenetik.
 
  • Usia - Dianggarkan kira-kira 30 peratus lelaki yang berumur 30 tahun akan mendapat beberapa bentuk keguguran rambut manakala 50 peratus akan mengalaminya tatkala umur mencecah 50 tahun.  


Jika menginginkan rambut yang sihat maka disarankan mengamalkan pemakanan yang seimbang, meninggalkan diet keterlaluan atau mendadak kerana boleh menyebabkan keguguran rambut. Hampir 90 peratus komponen penting rambut ialah protein. Ok semua, sekian dan sayonara!


(Sumber : Majalah Mingguan Wanita, Bil 1397)

Menarik untuk dibaca :
Bahagian 1 : Lelaki Lebih Cepat Mengalami Keguguran Rambut? (Sila Klik)




 Segmen untuk perkongsian info pada pagi yang cukup indah ini...



EH : Lega lepas syampu rambut....

No comments:

Post a Comment