Sunday, July 29, 2012

TAJMA Inventory di Bilik Seminar

Pengawas tingkatan 4PI dan 4SN..



Salam dan holahai!
Semoga amalan dan ibadah kita di bulan Ramadhan ni diberkati Illahi.. InsyaAllah.. EH nak berkongsi tentang TAJMA Inventory dalam segmen Bimbingan & Kaunseling (B&K) pada pagi ni. Apakah itu TAJMA Inventory ek? Deng deng deng deng...... 




TAJMA Inventory merupakan satu inventori ataupun ujian personaliti yang dijalankan untuk mengenalpasti tret2 yg ada dalam diri seseorang melalui item2 yg ada dalam inventori tersebut. Lebih kurang dengan Ujian Personaliti Warna (IPW).



 
Anak Cikgu Karimah pun menduduki ujian personaliti ini..



Sebenarnya EH terkejut apabila Cikgu Shamsul dan Cikgu Siti meminta EH menginterpretasi TAJMA Inventory untuk pengawas-pengawas SMKBS bagi melihat ciri kepemimpinan mereka. Mula-mula takut dan nervous juga. Tapi EH layan je. Buat-buat confident terangkan kat depan bilik seminar yg berwarna pink. Heheee...


 
Cuba menyiapkan set soalan TAJMA Inventory


Kat UPSI, EH tak pernah belajar pun inventori ni. Masa wat assigment Pengujian Dan Penilaian Dalam Kaunseling (KKA 2013) dulu pun, EH dgn kumpulan EH wat tajuk Mooney Check List (macam inventori jugak la). So kenalah prepare cikit nak bagi penerangan.


 
Bersedia untuk memberi penerangan...



Syukur, akhirnya berjaya juga EH mengenterpretasi inventori itu. Secara tak langsung EH belajar ilmu baru kat bilik seminar ni. Gambar2 yg EH lampirkan ni sebenarnya semasa hari kedua mentadbir TAJMA Inventori bagi pengawas2 tingkatan 4PI dan 4SN sebab dorang ada hal cikit masa hari rabu. UBK mengadakan slot ni sebagai agenda takwim tahunan di SMKBS.



 
Berdebar juga jantung ni.. Dup dap Dup Dap...



Mujurlah mereka jelas dengan penerangan tret2 berdasarkan inventori ini. EH akhiri segmen ni dengan mutiara kata di bawah ni. OK, Sayonara semua!





EH : Belajar dari pengalaman..


4 comments:

  1. dulu teringin nk jd guru kaunseling p dpt awal knk2 kat upsi..:)

    ReplyDelete
  2. Ooo i c.. Satu U rupanya kita ni..Heheeee :)

    ReplyDelete
  3. hehehe siap ade exam lg..advance.hehehe
    hurmmm
    rindu baju kaler ni.asenye last pkai time jd pgawas PSS dlu

    ReplyDelete